Publisher ID: pub-5956747228423723 Publisher ID: pub-5956747228423723

Friday 30 March 2012

PESAN UNTUK KITA UMMAT AKHIR ZAMAN

Alloh berfirman yang artinya:''Sesungguhnya Alloh iitu selalu menolong/ membantu orang-orang taqwa,dan orang yang benar-benar berbuat baik.(AN-NAHL 128)

  • Orang boleh kaya dunia ,tetapi Nabi SAW,melarang cinta dunia,seperti nabi Sulaiman dan dan para sahabat yang kaya.Kita harus menundukkan dunia,dunia tidak boleh diletakkan dalam hati.
Hai Abdul Aal:kasihanilah anak yatim dan berikan pakaian pada orang yang tidak berpakaian,dan beri makan pada orang yang lapar ,dan hormatilah tamu dan ghorib (orang rantau),semoga dengan begitu anda diterima oleh Alloh.Dan perbanyaklah berdzikir,jangan sampai termasuk golongan orang yang lalai disisi Alloh.Dan ketahuilah satu rokaat di waktu malam lebih baik dari seribu rokaat diwaktu siang,dan jangan mengejek bala'/musibah yang menimpa seseorang.

Dan jangan berkata ghibah /namimih(kejelekan orang atau mengadu-domba antara seseorang dengan orang lain),dan jangan membalas menganggu pada orang yang mengganggumu ,dan maafkanlah orang yang aniaya padamu,dan berilah pada orang yang bakhil padamu,dan berlaku baik pada orang yang jahat padamu,dan sebaik-baik manusia  akhlaq budi pekertinya ialah yang sempurna imannya.dan siapa yang tidak berilmu tidak berharga didunia dan diakhirat,dan siapa yang tidak bersabar tidak berharga ilmunya.Siapayang tidak dermawan tidak mendapat keuntungan dari kekayaannya.Siapa yang tidak sayang sesama manusia tidak mendapat hak syafaat disisi Alloh.


www.pengembangandiri017.blogspot.com
berdzikirlah pada Alloh dengan hati yang hadir ,dan berhati-hatilah daripada lalai ,sebab lalai itu menyebabkan hati beku. (al hikam,30 maret 2012)

No comments:

Post a Comment